Ľudia boli odjakživa ovplyvňovaní prírodou. Spojenie prírody a človeka hralo dôležitú úlohu v jeho kognitívnom, behaviorálnom a emočnom rozvoji, čo viedlo vzdelancov k využívaniu outdoorového vzdelávania na zlepšenie celého vzdelávacieho procesu. Tento prístup nielen poskytuje vysokú kvalitu vzdelávania, ale aj váženie si samotného životného prostredia, čo je v dnešnej dobe klimatických zmien nevyhnutné.
Nová edícia kurzu “Outdoor education – a new way of teaching and learning“ pod záštitou programu Erasmus+ sa realizovala v talianskej Bologni od 30.júna – 6.júla 2024. Kurzu sa zúčastnili učitelia z celej Európy a naša škola bola zastúpená Mgr. Petrom Zelienkom a Ing. Ľubošom Marčekom.
Cieľom kurzu bolo ukázať, že vo vzdelávacom procese sa môžu použiť neformálne metódy na vyučovanie rôznych predmetov ako v prírode, tak aj v mestskom prostredí, rovnako sa však na takého vyučovanie dá využiť aj budova a okolie samotnej školy.
Prvý deň kurzu bol zameraný na spoznávanie účastníkov, stanovenie cieľov kurzu a stručné uvedenie do problematiky outdoorového vyučovania. Nasledujúci deň bol venovaný praktickým aktivitám v mestskom parku.
Učitelia sa zúčastnili rozdielnych edukačných hier nielen pre inšpiráciu, ale aj na získanie praktických nástrojov pre ich vlastné triedy. Aktivity boli prevažne zamerané na spoluprácu a inklúziu pomocou skúsenostného učenia sa a neformálnych metód. Hlavnou aktivitou dňa bolo 10 úloh, ktoré museli byť splnené v celkovej kooperácii aj napriek faktu, že každý člen teamu mal nejaké znevýhodnenie – nemohol vidieť, rozprávať, používať ruky atď.
Počas tretieho dňa sa učitelia zúčastnili “hľadania pokladu“ v budove samotného ubytovacieho zariadenia a jeho blízkeho okolia. Pomocou zadaní museli postupne nájsť 10 princípov učenia Kurta Hahna.
Štvrtý deň bol venovaný hre principálne podobnej “hľadaniu pokladu“ – no tentokrát sa odohrával v samotnom meste Bologna. Pomocou aplikácie Actionbound sa účastníci museli zorientovať v meste a tiež splniť sériu úloh. Po úspešnom splnení úlohy si vyskúšali navrhnúť a vytvoriť podobnú aktivitu v spomínanej aplikácií.
V posledný deň kurzu sa zamerali na bezpečnosť a prípravu samotného miesta aktivity. Vytvorili plán záhrady, kde vyznačili miesta plniace rôzne edukačné ciele, ale aj označili nebezpečné a rizikové oblasti. Vyskúšali si tiež pár jednoduchých aktivít v záhrade, pripravili didaktický plán pre vlastnú outdoorovú aktivitu a na záver dňa všetci obdržali certifikát.
Účastníci tak neopustili kurz iba s novými vedomosťami, ale aj so spomienkami na zábavné aktivity, ktoré si mohli vyskúšať. Získali praktické zručnosti, ktoré môžu aplikovať do vlastných učebných praktík. Celková skúsenosť ukázala veľký potenciál outdoorového vyučovania v zmysle jeho pútavosti a vplyvu na žiakov.